VOLVO MEEST KLANTGERICHTE BEDRIJF VAN NEDERLAND

CCDNA toont vier nieuwe namen in bedrijven Top 12

Volvo mag zichzelf een jaar lang het meest klantgerichte bedrijf van Nederland noemen. Dat is zojuist in Utrecht bekendgemaakt tijdens de 6e editie van de Customer Centric DNA Awards. Ruim 13.000 consumentenwaarnemingen zijn voorafgaand aan de uitreiking in kaart gebracht. D-reizen, de award-winnaar van vorig jaar, eindigde op de tweede plaats.

trustopt

In de Top 12 best scorende bedrijven komen dit jaar nieuwe namen naar voren waaronder de overall winnaar Volvo, maar ook Univé (verzekeraars) en DSW (zorgverzekeraars). De CCDNA Awards is een initiatief van BearingPoint en Novio Research. Het is de grootste publieksprijs die bedrijven op het gebied van klantgericht ondernemen in Nederland kunnen winnen. Binnen twaalf verschillende sectoren werden er vanavond prijzen uitgereikt. Meer informatie is beschikbaar via www.ccdna.nl.

 

Acht merken hebben de nummer één positie binnen hun branche in 2017 kunnen vasthouden. BMW, vorig jaar dé winnaar in automotive, moet haar nummer één positie afstaan aan Volvo en komt hierdoor op de tweede plaats in deze branche.

243469 winnaars2017kopie a0c1c4 original 1492112986

Opzet onderzoek

De CCDNA Awards zijn gebaseerd op onderzoek onder ruim 13.000 consumentenwaarnemingen en samen beoordelen zij 121 bedrijven. Binnen de onderzoeksmethodiek vertellen consumenten in hun eigen woorden over de meest recente ervaring met een bedrijf en toetsen de bedrijven op hun klantgerichtheid. Zo loofde een van de respondenten winnaar Volvo als volgt:

 

“Ik ben zeer tevreden over de service van Volvo. Laatst was het verwarmingssysteem kapot. Dit werd door de dealer niet alleen gratis gerepareerd, er was ook een gratis leenauto  beschikbaar. Het werd allemaal prima geregeld.”

 

Alle consumentenreviews uit het onderzoek zijn vanaf nu ook te zien op het consumentenplatform Opiness.nl.

 

Resultaten onderzoek

Tijdens de CCDNA awards staat elk jaar een thema centraal. Dit jaar toonde BearingPoint en Novio Research een wetenschappelijke analyse met betrekking tot klantgerichtheid in een digitaal tijdperk. Een aantal opmerkelijke inzichten:

 
  • Bijna de helft van alle Nederlanders (47%) vindt dat digitalisering ten goede komt van service van bedrijven;
  • Een op de zeven Nederlanders stelt dat de service van online shops beter is dan op de winkelvloer;
  • 60 procent van de Nederlanders wil dat bedrijven altijd en overal bereikbaar zijn.
 

Het uitgebreide veldwerk is in samenwerking met consultancybureau BearingPoint door Novio Research uitgevoerd.